WEBBSAJT FÖR ANNA ARDELIUS KOSTYM

Beställare: Anna Ardelius Kostym. Grundaren designar operakostymer och rekvisita till moderna operaföreställningar i hela världen.

Utmaning: En webbsida som komplement till en designers Facebook och Instagram. Krav var att sidan måste kunna hantera och visa stora mängder fotografier och skisser, ha ett designmässigt väldigt tilltalande formspråk, samt innehålla vissa element som tex en nyhetsblogg och information om designern själv. Kunden hade även behov av stöd i digitala strategier, främst kring att arbeta aktivt med marknadsföring av sin design via sociala medier och driva trafik till sidan.

Min roll: Att i samtal med kunden komma fram till vad hon behövde och därefter lägga fram ett förslag till design och funktionalitet. Jag valde att skapa en funktionell och stabil sajt i WordPress, som sedan skulle kunna tas över och enkelt drivas vidare av kunden själv. Nästa steg var att hitta rätt design. Här valde jag ett enkelt uppbyggt tema som inte har en komplicerad eller omfattande kod, är estetiskt tilltalande, lätt att arbeta med och har ett upplägg som passar för den som arbetar med bilder och vill kunna presentera varje genomfört arbete för sig. På de enskilda sidorna ville beställaren kunna ha gallerier och bilder som visas med något slags slidefunktion. För att lösa det testade vi tillägg av olika slag, tills vi hittade en stabil lösning. För att sajten också skulle kunna innehålla en blogg har jag valt att skapa en underdomän och lägga samma tema där. Bloggen använder alltså samma tema och design som huvudsajten, har samma bakgrundsbild och samma länkar till sociala plattformar, samt en meny som leder tillbaka från undersajt till huvudsajt. Men de inlägg som publiceras där är alltså blogginägg från innehavaren. Detta är ett litet ”fusk” som i det här sammanhanget fungerar utmärkt. Klicka på ”Blogg” så ser ni att ni hamnar på undersajten för nyheter. Klicka sedan tillbaka till huvudsajten via vilken annan länk som helst i menyn. Kunden fick också starthjälp för att komma igång med de egna publiceringarna. Sajten fungerar nu som portfolio och har en design som innehavaren tycker om att arbeta med. De besökare som gett feedback har tyckt att upplägget med många beskrivande bilder och skisser från olika operaföreställningar är spännande och har stannat kvar länge på sidan för att upptäcka nya texter, bilder och design.

För de digitala strategierna la vi upp en flerårig plan, för att framför allt etablera varumärke och koppla samman detta med grundarens designidéer. En uppföljning av resultatet återstår att göra.

När: Sajten var online i juni 2017 och används fortfarande av Anna Ardelius Kostym. Just nu ger sajten endast synlig credit till temaskaparen. Det kanske skulle vara bra om det någonstans stod att undertecknad (Aminata) hjälpt till att sätta upp och konfigurera sajten och innehållshanteringen. Återkommer om det.

Länkhttp://annaardelius.se/