Beställare: Riksförbundet Attention, som arbetar med frågor som rör personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) och är en del av funktionsrättsrörelsen.
Utmaning: Förbundet behövde förnya sin mycket välbesökta webbplats på flera sätt. Behoven var flera. Huvudsajten hade inte SSL installerat. Menyerna var ostrukturerade. Redaktionellt ansvariga ville rensa bort och uppdatera gammalt material och sortera upp innehållet mer logiskt. Marknadsansvariga ville förbättra onboarding av nya medlemmar och uppdatera den webbshop som låg inbäddad i sajten. Det fanns också ett tydligt behov av att förnya webbplatsens backend där det låg ett gammalt arv av kod, som uppdaterats i omgångar, av olika utvecklare, sedan 2011. Dessutom behövde andra digitala plattformar som förbundet hanterar ses över, samt i vissa fall få säkrad funktionalitet.
Min roll: Jag fick i uppdrag att modernisera huvudsajtens innehåll och struktur, samt att se över förbundets samtliga digitala plattformar, bilder och texter. Initierade en omgörning av webbplatsen attention.se och övriga webbplatser (de flesta är projektsajter). Ledde arbetet med att separera webbshopen till en egen underdomän, i samarbete med en extern utvecklare. Ledde arbetet med att uppdatera backend för huvudsajten, förenkla menyerna, förbättra tillgängligheten med ”Talande webb”, förbättra onboarding av nya medlemmar.
Designarbete: Jag designade och genomförde research kring användarna och deras behov samt kartlade deras användarresor. Använde researchen för att genomföra förbättringar, lite i taget, samt mätte resultatet via Google Analytics. Resultatet var att vi minskade avvisningsfrekvens och churn, ökade den tid besökarna stannar på sajten, ökade antalet återvändande besökare, antalet totala besökare och antalet följare på FB, mm. Jag designade också wireframes för en sms-kampanj där målet var win-back av tidigare medlemmar. Tog fram personaliserade sms med länk till en färdig landningssida för enkel återregistrering med färdigifyllt namn, samt möjlighet till omgående betalning av medlemsavgiften via Swish eller bankkort, i samarbete med utvecklare. Designade också en hashtag för kampanjer i sociala medier, #kämpainteensam, mm.
Workshops: Jag designade samt höll i flera workshops. • Kommunikationsteamet fick pröva nya metoder för att arbeta systematiskt med sociala medier, med målet att få större publik och mer engagemang. Bland använde vi programvara för att lägga text i bilder, samt för att skapa rörliga bilder i Adobe Premiere, Adobe Rush och Adobe Spark. Resultatet blev att teamet fick nya verktyg att arbeta med och ny pepp. • Ett projektteam behövde hjälp med att strukturera upp och bestämma vad som skulle bli deras digitala slutprodukt. Jag designade en timeline för deras process, höll i en hel dags workshop där vi tog fram målgruppernas personas, tog fram idéer, utvecklade, samt valde ut de bästa idéerna för slutprodukten. Teamet kom fram till att slutresultatet skulle vara en engagerande och lite annorlunda hemsida med mycket visuell information samt många både ”hårda” och ”mjuka” argument för varför alla unga måste få vara med och idrotta. Målet med sidan var att kunna använda den som tankeväckande och återbesökbar presentation under föreläsningar för olika kategorier av beslutsfattare, istället för en pdf eller powerpoint. Vi följde också upp med en kortare workshop några veckor senare för att kolla att alla var på samma spår och att arbetet mot leverans flöt på som planerat. Jag satte upp en underdomän för sidan, som en framtidssäkring, dvs för att ingen skulle råka glömma bort att betala för domänen. Återstående utvecklingsarbete gjordes sedan i samarbete med Funka. Resultatet finns här: fritid.attention.se
Rekommendationer för framtiden: Ett av de arbeten jag inte hann genomföra, men starkt rekommenderade Attention att genomföra, var att samla alla förbundets lokala sajter under toppdomänen attention.se, dvs att antingen ge dem adresser på underdomäner med egen inlogg eller samla dem i en WordPress multisajt, istället för att varje lokalförening (det finns cirka 60) ska ha sin helt egna domänadress, vilket dels kostar förbundet väldigt mycket, dels är väldigt opraktiskt och administrativt betungande. Ett annat problem som behövde adresseras inför framtiden var utdaterade länkar till sajten från många andra platser. Förbundet hade när jag kom in relativt nyligen genomfört en ändring av huvudsajtens webbadress. Det låg kvar mycket trafik till den gamla domänen, eftersom många myndigheter, institutioner, vård och omsorg som ville kunna hänvisa till förbundets informations- och kunskapssidor hade kvar sina gamla länkar. Informationen om domänbytet hade helt enkelt inte slagit igenom. Jag arbetade med re-direct och information till webbansvariga hos andra organisationer men hann inte genomföra alla de åtgärder som behövdes för att informationen skulle gå fram till alla. Jag rekommenderade också att onboarding av nya medlemmar skulle ligga på förbundets egen domän för att vara mätbar. Då jag avslutade mitt uppdrag skötte den entreprenör som hade hand om medlemsregistret all onboarding via en egen domän (och ett gränssnitt som inte var särskilt väl designat) där förbundet måste betala extra för information om tex hur många som går in på sidorna utan att fullfölja. Det projekt för win-back av tidigare medlemmar som jag designade använde sig av den egna domänen och vi kunde då ta fram tydliga siffror över hur många som besökt formuläret, hur många som faktiskt genomfört en återregistrering och hur många som inte agerade alls på länkten i det sms de fick.
Resultat: När mitt uppdrag för Attention avslutades hade sajten haft över en miljon besök på sajtens sidor under det närmast föregående året. Huvudsajten var någorlunda framtidssäkrad genom uppdateringen och jag hade beställt en funktion av utvecklaren som gör att gamla adresser ligger kvar med en re-direct till nya sidor när de ersätts. Det fanns alltså fortfarande massor kvar att göra digitalt, men förbundet tvingades av ekonomiska skäl fatta beslutet att minska kostnaderna under 2019-2020. En av de åtgärder som beslutades var att inte arbeta mer med digital utveckling. Men vem vet, kanske jag får möjlighet att återvända och fortsätta arbetet, eftersom uppdraget avslutades i god stämning och uppdragsgivaren var väldigt nöjd med min insats.
När: Arbetet pågick från juli 2018 till mars 2019.