Hashtagg #klaracorona

Beställare: Sveriges Radio, Play

Utmaning: En ny hashtagg för social medier ska lyfta fram konstruktiva reportage om hur folk hjälper varandra under coronakrisen. Texterna taggas och samlas på en programsida. Önskemålet var att skapa en grafik för hashtaggen som kan användas av SR:s digitala redaktörer på Instagram, Twitter och Facebook och där redaktören har möjlighet att själv lägga in bilder och text.

Lösning:  Grafik i Photoshop, med redaktörbara rubriker och olika grader av skuggor som går att använda under text och logga. Tre olika format, Facebook och Instagram, Instastories och liggande 16:9 för SR:s egen webb. Vi lanserade en modell som senare modifierades något och nu används av de redaktioner som vill pusha för innehåll under hashtaggen.

Min roll: Att skapa grafikmallar och följa upp hur de används, skriva instruktioner och se till att alla som har Photoshop Elements kan använda mallarna.

När: Under coronakrisen våren 2020 och framåt.

Länk: https://sverigesradio.se/gruppsida.aspx?grupp=33876

.

Några exempel från grafiklådan.